.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کاندیداتوری کروبي و بالا گرفتن اختلاف میان اصلاح طلبان
پس از تصمیم شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مبنی بر معرفی کروبی به عنوان کاندیدای نهایی این حزب به نظر می رسد اولین انشعاب میان اصلاح طلبان در معرفی کاندیدا شکل گرفته است، چرا که محسن ...

پس از تصمیم شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مبنی بر معرفی کروبی به عنوان کاندیدای نهایی این حزب به نظر می رسد اولین انشعاب میان اصلاح طلبان در معرفی کاندیدا شکل گرفته است، چرا که محسن آرمین خاتمی را به عنوان کاندیدای نهایی این تشکل سیاسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی کرد.

به گزارش  «انتخاب»، محسن آرمین طی سخنانی به عنوان نماینده شورای سیاسی- عقیدتی این تشکل به تشریح و تبیین دیدگاهها ها ومواضع سازمان درانتخابات آینده ریاست جمهوری پرداخت وگفت : این سازمان بر کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد .

آرمین با بیان اینکه "در یک سال آینده، انتخابات مهمترین بحث است و موضع راهبردی سازمان در قبال این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است" گفت: «کاندیدای سازمان سید محمد خاتمی است وگرچه در صورت اعلام آمادگی خاتمی برای نامزدی، به احتمال قریب به یقین، در مورد ایشان در بین اصلاح طلبان و حتی گروه های مستقل اجماع حاصل خواهد شد اما واقعیت این است که درحال حاضر برخی از اصلاح طلبان به علل و انگیزه های متفاوت، که ترجیحاً به آن وارد نمی شویم، به دنبال گزینه های دیگری هستند».

عضو شورای مرکزی سازمان با اشاره به وجود سه طیف و گرایش در بین مخالفان کاندیداتوری خاتمی در انتخابات، تصریح کرد: «یک گرایش در بین اصلاح طلبان است که شامل دوستانی است که تحت هر شرایطی می خواهند در انتخابات شرکت کنند، اما درعین حال به دلایل وانگیزه های مختلف می خواهند کاندیدایی غیر ازخاتمی داشته باشند و اینها مخالفت خودشان را دربرخی از مجلات ونشریات به صورت ویژه نامه های کامل درج کرده اند».

وی ادامه داد: بخش دیگر، تحریمی های داخل و خارج از کشور هستند که مسئله آنها آقای خاتمی نیست، اصل انتخابات است؛ اما می دانند که اگر آقای خاتمی در انتخابات شرکت کند میزان آرای شرکت کنندگان در انتخابات افزایش پیدا می کند و این بر خلاف هدفی است که آنها تعقیب می کنند چرا که آنها به دنبال کاهش هرچه بیشتر مشارکت در انتخابات و اعلام عدم مشروعیت هستند.

آرمین طیف سوم مخالفان حضور خاتمی را "جریان حاکم" معرفی کرد و گفت: «آنها حضور خاتمی را برای خودشان خطرناک می دانند و توجه دارید که در بین کاندیداهای محتملی که انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد داشت، تنها آقای خاتمی است که تا این اندازه احتمال حضورش بحث انگیز و واکنش های فراوانی را موجب شده است.

این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین همچنین به آن طیف از اصلاح طلبانی که مخالف کاندیداتوری خاتمی هستند اشاره کرد و ادامه داد: « آنها هم تمام تلاششان بر این است که آقای خاتمی به صحنه نیاید، اینکه یک ویژه نامه کامل یک نشریه مهم به این قضیه اختصاص پیدا می کند را باید در چارچوب تلاشها برای نیامدن آقای خاتمی ارزیابی کرد، چون اصلاح طلبانی هم که مخالف حضور آقای خاتمی هستند چنانکه ذکر شد، می دانند اگر آقای خاتمی بیاید ناگریز هستند از وی حمایت کنند».

وی تصریح کرد: دوستان اصلاح طلب ما که کاندیدایی غیرازخاتمی دارند، می دانند که اگرخاتمی بیاید همه حتماً از ایشان حمایت خواهند کرد و به همین دلیل تلاش می کنند که آقای خاتمی نیاید تا کاندیداهای آنها امکان حضور داشته باشد».

سخنگوی سازمان در ادامه به "طرح کنگره اصلاحات" اشاره کرد و افزود: این طرح که اصلاح طلبان از سراسر کشور جمع شوند و کاندیداهای مختلف بیایند و خودشان را عرضه بکنند و یک بحث جامعی بین اصلاح طلبان صورت بگیرد تا نهایتا یک نفر را انتخاب کنند، زمانی می تواند مطلوب باشد که افرادی را داشته باشیم که همگی داوطلب ریاست جمهوری هستند و خودشان را هم معرفی کرده اند و بعد اصلاح طلبان بیایند دور هم بنشینند تا یک نفر را انتخاب کنند».

آرمین تأکید کرد: به نظر ما این طرح البته ظاهری دموکراتیک دارد اما نتیجه عملی آن نیامدن خاتمی است. این طرح برای زمانی مفید است که قرار باشد میان کاندیداهای معین که آمادگی خود را برای حضور در صحنه انتخابات اعلام کرده اند، بررسی صورت گیرد، در حالی که آقای خاتمی برخلاف دیگر کاندیداهایی محتملی که آمادگی خود را رسمی و غیر رسمی اعلام کرده اند، تا کنون حاضر به اعلام کاندیداتوری خود نشده و در واقع، شخصاً تمایلی به این کار ندارد و تنها در صورتی که همه بر آمدن وی اجماع کنند، حاضر است در این مورد فکر کند.

آرمین درادامه تاکید کرد : کنگره اصلاحات زمانی صلاحیت تعیین کاندیدا به نمایندگی از طرف بدنه اجتماعی اصلاح طلب را دارد که از طرف این بدنه انتخاب شده باشد. در غیر این صورت، تصمیم این کنگره، تصمیم بخشی از نخبگان خواهد بود نه تصمیم بدنه اجتماعی اصلاحات. از این رو اگر واقعاً هدف ما التزام به دموکراسی و نظر جامعه است، می توان با نظرسنجی در بخش های مختلف کشور، دریافت که رأی مردم با کدام کاندیدا خواهد بود و اصلاح طلبان روی همان فرد اجماع کنند.

عضو شورای مرکزی سازمان در تبیین دومین نکته راهبردی مدنظر شورای سیاسی- عقیدتی سازمان در قبال انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: درمقابل گروههایی که از هم اکنون برای منتفی کردن حضور خاتمی تلاش خود را آغاز کرده اند، دوستان و احزابی که به دنبال کاندیداتوری آقای خاتمی هستند و از جمله مشارکت و سازمان ، باید فعالیت خود را آغاز کنند، یعنی در حال حاضر نوعی رقابت و تقابل در این زمینه میان طرفین وجود دارد.

آرمین با تاکید بر اینکه ولو اینکه آقای خاتمی شخصاً قانع شود که خوب است وارد انتخابات بشود، اما اگر این بستر فراهم نباشد معلوم نیست که این تصمیم نهایی را بگیرد، گفت: گروههای حامی خاتمی باید به شکلی عمل کنند تا در نهایت خاتمی راضی به حضور در انتخابات شود؛ چرا که مسئله محدود به قانع کردن شخص آقای خاتمی نیست، بلکه مسئله ایجاد یک بستر و فضای آماده سیاسی اجتماعی و تبلیغاتی در سطح جامعه است. »

سخنگوی سازمان مجاهدین در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین دوستان ما در شهرستانها و شاخه های استانی درست مثل مرکز نشین ها در این جهت مسئول هستند، کار زیادی در پیش دارند و باید بستر اجتماعی و سیاسی را فراهم کنند، قانع کردن شخص آقای خاتمی هم با خود دوستانی که به ایشان نزدیک تر هستند. ضمن اینکه همین فضاسازی و بستر سازی هم در قانع کردن ایشان تأثیر دارد.

مرعشی: کروبی تنها نامزد اصلاح طلبان است
سخنگوی حزب کارگزاران گفت: فعلا تنها نامزد اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم کروبی است و کاندیدای دیگری رسما اعلام حضور نکرده است.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مهر، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سئوال که آیا اعلام کاندیداتوری مهدی کروبی از سوی حزب اعتماد ملی موجب انشعاب اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد یا خیر؟ اظهارداشت: فعلا که تنها کاندیدای اصلاح طلبان آقای کروبی است و در حال حاضر قضاوت درباره انشعاب و یا عدم انشعاب اصلاح طلبان زود است.

وی همچنین درباره راهکار اصلاح طلبان برای جلوگیری از حضور همزمان خاتمی و کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دهم که به شکست آراء اصلاح طلبان خواهد انجامید، گفت: آقای خاتمی هنوز نسبت به حضور در انتخابات تصمیمی نگرفته و در این خصوص اظهار نظری نکرده است، آنچه تاکنون درباره حضور آقای خاتمی در انتخابات مطرح شده تنها نظر و خواست برخی احزاب بوده است.

این عضو ارشد حزب کارگزاران با اشاره به آخرین تصمیمات این حزب برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم، تصریح کرد: هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده، اما یکی از تصمیمات مهمی که در جلسه اخیر شورای مرکزی اتخاذ شد این است که حزب کارگزاران در انتخابات آینده به صورت ائتلافی حضور یابد.

وی تاکید کرد: درصورتی که ائتلاف اصلاح طلبان شکل بگیرد، حزب کارگزاران به صورت قطعی در این ائتلاف حضور خواهد یافت و به هیچ عنوان تصمیم مستقلی اتخاذ نخواهد کرد.

مرعشی درپایان با اشاره به جلسه اخیر کارگروه اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: در این جلسه بر خلاف آنچه مطرح می شود، تنها راهکارهای حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم مورد بحث قرار گرفت و صحبتی درباره مصداق ها و افراد مورد نظر برای حضور در انتخابات آینده به میان نیامد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 9 شهريور 1387
اصلاح طلبان باید یک دوره نظامی در پادگان را طی کنید ......

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.547 seconds.